2013.11. 18-án a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Kínai
Tanszékének docense Dr. Salát Gergely tartott előadást „Gitárral a Nagyfal alatt – Rock zene
Kínában” címmel. Az előadás az említett egyetem Bölcsészet Tudományi Karán
került megrendezésre.
Dr. Salát Gergely egy igen érdekes kínai rock zenével nyitott,
megalapozva ezzel az egész előadás hangulatát.
Ezután a rock történetéről mesélt. Maga a műfaj angolszász eredetű, az 1950-es években alakult
ki. A blues, a country, a rock ’n roll, a rockabilly és a ghospel tekinthető a
gyökereinek, ezekből a stílusokból alakult ki a ma már külön műfajnak
tekintendő rock zene. Kínában a műfaj csak később vált ismertté és elfogadottá.
Eleinte, 1949-1980-ig a shidaiqu volt a legkedveltebb műfaj.
Ez a jazznek és a kínai népzenének volt az ötvözete. A nyugati hatás
eredményeként Shanghaiban alakult ki. A shidaiqu-t az 1949-es kommunizmus kialakulása miatt
betiltották. „Sárga zene” néven híresedett el, ami pornográf tartalmat jelöl. Aki
ezt hallgatta az bűncselekményt követett el, bár erre nem sok lehetőségük volt
az ott élőknek. Ebben az időszakban megszüntették a bárokat és a
kazettacsempészet sem volt lehetséges. Forradalmi dalok, mozgalmi nóták
jellemezték a korszakot, de ezekből is csekély számú volt jelen a zeneiparban.
Ezek természetesen dicsérték a rendszert, hirdették Mao Ce-tung nevét. Remek
példa erre a következő dalszöveg részlet:
„A kelet vörös, felkelt a Nap, Kínában megjelent Mao Ce-tung.” Az 1980-as évek végéig csak ezek a forradalmi indulók voltak
megengedettek, ezeken kívül csak néhány népdal lehetett jelen.
Ugyanezen időszakban csak egy „pár” kilométerrel arrébb
azonban újraéledtek a KNK-ból kitiltott shidaiqu stílusú zenék. Hongkongban és
Taiwanon újra virág korát élte az akkor már Gangtai-ra keresztelt stílus. Főbb
jellemzői a műfajnak a lassú tempó, a szerelmes hangulat és a „sziruposság”.
Mindezek ellenére a műfaj mégis közkedvelt volt és a mai napig is rendkívül
divatos Kínában. Az 1980-as év fordulatot hozott a zene terén. Sok külföldi
érkezett Kínába és ennek hatására, már a szerelemről és egyéb emberi
érzelmekről is lehetett énekelni, nem csak Mao Ce-tungról és a rendszerről.
A rock zene
Kínában
Kínaiul yaogun, ami rázás és gördülés jelentéssel bír. Náluk viszont nem csak az Európában megszokott
rock zene számít rocknak, hanem minden, amiben dob, gitár és basszus van. Érdekesség, hogy náluk ez még mindig megmaradt
szubkultúrának. Sokan hallgatnak rock zenét, azonban ez egy zárt közösség, úgy
mond kisebbség. Nálunk a rádiókban játszanak közkedveltebb rock zenéket (pl.:
Tankcsapda), azonban ott ez egyáltalán nem jellemző. Sőt! Ha Kínában sétálunk
és megkérdezünk egy átlagos embert, akkor nem fogja ismerni a rock zenekarokat.
A műfaj Peking egyetemi negyedeiben alakult ki, hiszen ide
sok-sok külföldi áramlott. Az ott élőknek ez egy hatalmas újdonság volt, hiszen
egy olyan zárt közösségben, mint amilyen Kína volt akkoriban, nagyon meglepő
volt az, hogy ekkora szabadsággal is lehet zenét írni, énekelni. Így hát megszületett a rock első generációja, az
észak-nyugati áramlat, avagy xibeifeng. Ez egy gyökérkereső mozgalom volt. Az
első énekesek abszolút képzetlenek voltak. A gyökerek Shaanxi tartományi
népdalokra vezethetők vissza. Ez nem egy túl fejlett tartomány, igazából
földművesek, parasztok lakták. Jellemző tehát a nyers és durva hang és
előadásmód.
A rock
megalapítója
Az első rock énekes Cui
Jian. Kínában őt tartják a rock nagyapjának. Egy tehetségkutatón indult,
ahol előadta a Yi wu suoyuo című számát. Magyarul annyit jelent: Akinek semmije
sincs.
Cui klasszikus zenei végzettséggel rendelkezik. 1984-ben
megalapította a Qiheban nevű együttest (Seven Ply Board – Hét rétegű deszka).
Nyugati-poprock stílusban játszottak, azonban túl nagy sikereket nem értek el,
viszont a rock történelmébe beírták magukat azzal, hogy ők használtak először
hangszereket. Szólóban viszont hatalmas sikereket ért el, koncertjein fiatalok
milliót ragadta magával. Rendkívül megmozgatta őket, hogy végre saját magukról énekelhetnek.
Az érzéseikről, vagy bármiről, ami éppen eszükbe jut.
A következő együttes, aki fontos szerepet töltött be a rock
történetben az ADC. Érdekesség, hogy
a tagjai között egy madagaszkári származású tag mellett a másik tag egy magyar
férfi volt. Ők adták ki az első kínai nagy lemezt. Rock ’n roll, az új nagy menetelés útján
címmel írták meg első dalukat, amivel 1989-ben a Tiananmen téri eseményeken is
részt vettek és a tér himnuszává is vált. Másik daluk Egy vörös rongydarab
címmel jelent meg, azonban ez be lett tiltva, hiszen élesen bírálta a
kommunizmust. A bandát Hobó munkásságához lehet hasonlítani, annyiban, hogy ők
is lázadók voltak, igen erőteljes politikai szövegeket írtak. Néhány címet még
érdemes megemlíteni a lemezről: Jiejue – Megoldás, Hongqixia de dau – Tojások a
vörös zászló alatt, Wuneng de liang – Erőtlenek ereje, Gei wo yidianr yanse –
Mutasd meg a színed. Ez a banda még azok közé tartozott, akik sajátos, eredeti
kínai rockot akartak csinálni, mint Cui Jian. Dalaikban a legkülönbözőbb kínai
hangszereket használták fel, hogy színesebbé és „kínaibbá” tegyék a rockot.
Erre jó példa egyébként még Cui Jian – Feile című száma.
Érdemes a klippet is megnézni, hiszen az egész a színpad
alatt játszódik, jelezve ezzel az underground jelleget. Ezzel a klippel zárnám is a rocknak ezen korszakát, hiszen
innen, az 1990-es évek elejétől egy új korszak indul, egy új nemzedékkel. A hős
kor, a kínai rock zene aranykora. Kopott albérletekben, egy gitárral a
világmegváltásról és a féktelen bulikról énekeltek. Akkora szabadságérzetük
volt ezeknek a fiataloknak, hogyha akarták volna sem lehetett volna betiltani
ezt a törekvést. Két irányzat alakult ki, az egyik, ami a nyugati elemeket
ötvözi a kínai stílussal, a másik pedig, ami csupán a nyugati mintát utánozza.
Az első irányzathoz tartozik az egyik legnagyobb együttes, Tangchao, akik hatalmas sikerre tettek
szert. Három lemezük jelent meg, még manapság is zenélnek. A banda nagy sikerű
fesztiválok headlinere. Legfőbb műfajuk a heavy metal volt. A front ember pekingi
opera énekesi végzettséggel rendelkezik, ez meg is mutatkozik a számaikban.
Témájuk a Han-kor, erre épülnek a klipjeik is.
Említésre méltó a He
Yong nevezetű együttes is, akik punk zenét játszottak, melyekben finoman
szólva kifejezték nem tetszésüket a világ felé. Egyik szövegük így szól: „A
világ, amiben élünk az egy szeméttelep”. Az énekesük később alkoholista lett,
majd öngyilkosságot kísérelt meg, de nem járt sikerrel.
Heibao is híres csapat, aki előszeretettel használja a baby szót, ebből is látszik ez, hogy ő azok közé tartozik, akik a nyugati stílust választották zenéjük alapjául. Íme tőlük is egy kis ízelítő.
A rock terjedésének jele az is, hogy létrehozták a Beijing
Midi Yinyue Xuexiao-t, azaz a Pekingi Zeneiskolát. Ez volt az első
professzionális zenei képzés Kínában. Ennek keretében rendezték meg a Midi
Modern Zenei Fesztivált, ami az első rock fesztiválként vált híressé és azóta
is ez vonzza a legnagyobb tömegeket. Vannak helyi Midi fesztiválok is, de a
központ az Peking maradt.
A következő rock zenei ciklus 1994-2000-ig a cenzúrák és az
anyagi ellehetetlenülés miatt a rock zene hanyatlásának kora. A
társadalompolitikai témák háttérbe szorultak, nem lehetett ebben a témában
zenélni. Közrejátszottak a pénzügyi kérdések is, hiszen rocksztárként közel sem
lehetett annyit keresni, mint amennyit pop énekesként, ezért a legtöbb rock
zenész áttért a popra, hiszen ott sokkal sikeresebbek lehettek. A hanyatlás
fontos oka még az, hogy meghalt Kurt Cobain és a Tangchao basszusgitárosa is. A
Tangchao tagja motorbalesetben halt meg, Kurt Cobain pedig fejbe lőtte magát.
Ezek alapján a többi rock zenész rájött, hogy a műfaj veszélyes, nem hogy nem
lehet belőle megélni, de még bele is lehet halni.
Ezután azonban a rock ismét újjászületett, jött a második
nemzedék, az új hang mozgalom, akik elváltak az első nemzedéktől. Csak a
nyugati irányzatokat követték, a legelterjedtebb stílusok pedig az extrem metal
és a post punk lettek.
Eddig nem lehetett külföldi CD-ket, kazettákat behozni,
ekkor azonban már olyan szintű nyilvánosságra tett szert a rock zenei törekvés,
hogy már folyóirat is jelent meg ilyen témában Zhongxing Yinyue címmel. Magyarul ez kemény stílusú zenét jelent. A folyóirat 2 havonta manapság is
megjelenik. A következő webcímen megtaláljátok az újság internetes elérhetőségét:
http://www.painkillermag.com/mag/?lang=en
A legnagyobb áttöréseket a 2000 utáni évek hozták. Rengeteg
kiadó jött létre, számos koncert került megrendezésre, külföldi lemezek
jelentek meg, a külföldi sztárok Kínában koncerteztek és ugyanígy a kínai
együttesek is koncerteztek külföldön.
A fesztiválok még inkább elterjedtek. Ugyanolyan jellegűek,
mint a hazai fesztiválok, csak sokkal nagyobb figyelmet szentelnek annak, hogy
hol rendezik meg. A választás mindig gyönyörű
természeti helyekre esik, mint például a Havas hegy vagy a Füves puszta
fesztivál.
Kis érdekesség, hogy 2003-ban a Rolling Stones, 2013-ban
pedig a Metallica is koncertet adott Kínában.
Az előadás végén Salát Gergely mutatott még néhány olyan
zenét, ami jellemzi a kínai rockot. A következőkben ezeknek a linkjeit találjátok.
Először is egy kis ízelítő a Midi fesztiválról: http://www.youtube.com/watch?v=p9zGbrVWmG4
A következő együttes a Gum Bleed, akik a kínai rendszert
balról bírálják: http://www.youtube.com/watch?v=i3gQnrd73wQ
Számomra a legérdekesebb a Mi san dao. Ez egy skinhead
banda, akik arról énekelnek, hogy mennyire utálják a rendőröket. A klip egy úri
ember arcával indul, aki horogkeresztes maszkot visel, hiszen ez náluk nem
olyan jelentőséggel bír, mint nálunk és nem is tiltott jelkép. Meglepett ez a
klip, hiszen sok helyről hallhatjuk, hogy az emberek úgy gondolnak Kínára, mint
egy olyan helyre, ahol hatalmas szigorban élnek az emberek és a kommunizmus
hatásai erősen érzékelhetőek. Ez a klip megmutatja mindenki számára, hogy a
valóság nem teljesen így néz ki, hiszen ha így lenne, akkor nyilván nem
kerülhetett volna napvilágra ez a klip sem. Itt van tehát ez a zene is, érdemes
meghallgatni: http://www.youtube.com/watch?v=p4finc4xlFQ
A Carsick Cars - Zhong Nan Hai című száma sem elhanyagolható,
hiszen a cím egy cigaretta márkát jelöl, azonban azt tudnunk kell, hogy a szó
jelentése: pártvezetők. A klipben az
énekes „cigi után sóvárog”, de igencsak kérdéses, hogy valójában is erről
szól-e ez a dal. http://www.youtube.com/watch?v=aLhQxXfKd7Y
Igen érdekes a következő férfi is. Nem vallja magát
transzvesztitának, de azért szeret női ruhákba öltözni és sminkelni is. Ő lenne tehát a
következő: http://www.youtube.com/watch?v=dj8vZ4VJJfE
A legutolsó előadó egy deathmetal „énekes”, azt hiszem nem
kell hozzáfűznöm semmit, csak nézzétek és hallgassátok: http://www.youtube.com/watch?v=URVfr2NeG8w.
Ezekkel a klipekkel zárnám a cikkem, kellemes zenehallgatást mindenkinek!
Ezekkel a klipekkel zárnám a cikkem, kellemes zenehallgatást mindenkinek!
Pintér Réka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése