2014. július 2., szerda

Buzna Viktor: Jó bornak nem kell cégér?

Az egységes fellépés hiánya miatt boraink piacot veszítenek Kínában

Hiányzik az egységes magyar borstratégia – ez derül ki lapunk helyszíni tudósításából. A távol-keleti piacot közelről ismerők szerint bár a magyar bornak a luxuscikkek között a helye, a közös fellépés hiánya miatt hazánk jelenleg a moldáv és a román termékekkel versenyez. Eközben Peking szűkíti a piacot, s küszöbön a komoly szigorításokkal fenyegető, új élelmiszeripari-törvény. Mindez az exportadatokon is meglátszik: a korábbi ugrásszerű növekedés után, tavaly először csökkent a Kínába irányuló borexport.

Nehéz terep

Míg 2011 és 2012 között megduplázódott hazánk Kínába irányuló borexportja, tavaly közel 114 ezer literrel kevesebb jutott belőle a távol-keleti ország piacára. A Vidékfejlesztési Minisztérium frissen kiadott számadatai szerint, míg 2012-ben több mint 1045 tonna bort exportáltunk Kínába, addig 2013-ban ez a szám kevesebb, mint 932 tonna volt. Vagyis majdnem 11 százalékos csökkenést kell elkönyvelnünk ezen a borpiacon, ami a magyar bortermelők számára tavaly összesen több mint 92 és félmillió forintos kiesést jelentett.

A folyamat már csak azért is baljós, mert Kínát a jövő legnagyobb borimportőreként tartják számon. A hvg.hu márciusi cikkébenaz írta: a világon tavaly a kínai fogyasztók itták a legtöbb vörösbort, körülbelül 1.8 milliárd palackkal vásároltak belőle.

Mindenki elhitte, hogy a kínaiak milliárd liter-számra isszák a bort, csakhogy ez véleményem szerint egyáltalán nem igaz – válaszolt a korábban napvilágot látott hírre ZuoShi-Hong, a Magyar Kézműves Borászok Szövetségének kínai tagozatának elnöke. A kínai piacon, magyar borokat és borkultúrát népszerűsítő egyesület szakembere ugyanis rámutat egy fontos különbségre: a nyugati hírekben megjelent számok az exportadatokat mutatják, amelyek nem azonosak a belföldi értékesítési adatokkal.

A kereskedő szerint a két számadat között azért lehet hatalmas a különbség, mert Kínában a bor – különösen a nehezen beazonosítható értékű – kedvelt ajéndéktárgya volt az állami vállalatoknak és elsősorban nem fogyasztásra, hanem ajándékozásra, kisebb-nagyobb szívességek viszonzására használták. A kínai piacon ugyanis egy-egy neves típushoz csillagászati érték társul. Az olyan nagy múltú pincészetek borai, mint a bordeaux-i Chateau Lafite, vagy a burgundi Romanée-Conti ára palackonként tízezer juanről, vagyis háromszázhetvenezer forinttól indul. Összehasonlításképp a hazai Bortársaság kereskedőház internetes oldalán a Chateau Lafite ára százhatezer forint. ZuoShi-Hong kérdésünkre hangsúlyozza, ez csak a kereskedői ár, ami a többszörösére rúg, mire a fogyasztó asztalára kerül, elérheti a negyvenezer juant, közel másfél millió forintot.

Ennek következtében a minőségi bor, egyéb luxuscikkekkel együtt a pekingi kormányzat által indított korrupció-ellenes kampány célkeresztjébe került, ez pedig az exportra is kifejtette a hatását. Először a Reuters hírügynökség írt a piac visszaeséséről 2012-ben, mikor a kormány napirendjére került a korrupció csökkentésének ügye. Akkor egy hongkongi borkereskedésre hivatkozva még abban az évben huszonöt százalékot csökkent a fogyasztás.

Bár a világon a kínai borpiac az egyetlen, ami drasztikus növekedést mutat, ez a tendencia a jövőben lassulni fog – véli Kárteszi Ágnes, a pekingi magyar nagykövetség mezőgazdasági szakdiplomatája. A korrupció-ellenes kampány tapasztalatai szerint a borimportot kevésbé érinti. Ennél fájóbb, hogy Peking az állami szférában uralkodó dőzsölésnek tavaly hadat üzent, így megtiltotta a bor fogyasztását, s a protokoll-célú ajándékozását is.

A magyar boroknak tehát egyre nehezebb terepen kell helytállniuk, s Peking hamarosan újabb akadályt gördít az export útjába. A szakdiplomata elárulja: egy-két éve napirenden van az élelmiszer-ipari törvény módosítása, s annyi már tudható, hogy ez a borimportra is hatással lesz. - Ha a jelenleg ismert formájában lép hatályba a tervezet, az katasztrofális lehet számunkra – teszi hozzá.

Az új törvény ugyanis előírná, hogy nemcsak az exportáló borászatot,  hanem annak minden beszállítóját is akkreditáltatni kell, ami a szakdiplomata tapasztalatai szerint akár évekig fennakadásokat okozhat  a kereskedelemben. Ez nem minden: külügyes forrásaink szerint szabályoznák, hogy a pincészetek csak a saját termelésű szőlőjéből készített bort árusíthassák. Az európai termelés azonban nem így működik, a borászok többsége több helyről vásárolja fel a szőlőt. Kárteszi Ágnes minderre úgy reagált, nem más ez, mint adminisztratív piacvédelem. Kína saját bortermelése fokozatosan kiépül, az állam pedig egyre erősebben beavatkozik, hogy a kellő piacot megszerezze borászai számára.

Diplomáciai körökben úgy hírlik, az élelmiszeripari törvénymódosítás körül heves viták zajlanak a pekingi bürokrácia falain belül, ezért várhatóan puhulni fog a kínai álláspont. Kárteszi Ágnes hozzáteszi, jelenleg is folynak az egyeztetések a kínai féllel, ezeken nyolc ország szövetségében a magyar nagykövetség is részt vesz.

Csúcsra termelünk

Miközben a kínai piacért hidegháború zajlik, a távol-keleti ország borkultúrája forradalmát éli. Kovács Nimród, a Magyar Kézműves Borászok Szövetségének elnöke szerint a kínai fogyasztókra aggatott sztereotípiák már nem mindig igazak.

Gyakorta tapasztaljuk, hogy a kínai átlagembereknek kifinomultabb ízlelő érzéke van, mint az átlag európaiaknak – válaszolta kérdésünkre a bortermelő. Mint mondja, az itteni kulináris kultúra roppant sokszínű, így van olyan kínai ember, aki egy-két kóstolás után már kiérzi azokat a halvány különbségeket, amiket egy nyugati csak több éves borfogyasztás után képes.

Bár az értékesítés szempontjából fontos és szerencsés a gazdag kulináris kultúra, abban valamennyi szakember egyetért, hogy a kínai piac megszerzésében a „sznobhatás” a döntő. A borfogyasztás ugyanis óriási divat, s a vásárlókkal azt kell megértetni, a magyar termék exkluzív élményt nyújt.
Magyarországot ékszerdoboz jellege képessé tehetné arra, hogy kis szériájú, de magas minőségű borokat helyezzen el a kínai piacon – véli a szövetség elnöke, s megjegyzi: erre már csak azért is szükség van, mert a nagy bortermelő vidékekkel bíró országoktól eltérően, hazánk nem képes az itt elvárt tömegtermelésre.

Kína kapcsolatokra épülő ország, s ez a borpiacra is igaz – válaszol Kárteszi Ágnes, amikor arról kérdezzük, miként lehet a magyar árukat felső kategóriás termékként eladni. Szerinte ez csak a megfelelő kapcsolatokon keresztül valósulhat meg, a kulcsfigurákhoz eljutni azonban nehéz. E csoport elérése részben sikerült: egy svájci pénzintézet vezetője a pekingi magyar nagykövetségen szervezi éves ügyféltalálkozóját. A kiemelt partnereknek adott vacsorán nemcsak hogy magyar borokat szolgálnak fel, de a borászok személyesen mutatják be termékeiket. Az ehhez hasonló, egyedi kapcsolatokon keresztül végzett promóció persze önmagában kevés, ezért a magyar borok sűrűn szerepelnek kiállításokon és versenyeken is.

Nem csak pénzkérdés

Miért nem látszik meg mindez az exportadatokon? A lapunk nyilatkozó szakemberek szerint ennek főleg anyagi okai vannak. A legsikeresebb exportőr, Franciaország évente körülbelül 3 millió eurót költ a kínai borpiac megszerzésére, ezáltal annak felét tudhatja magáénak. Eközben hazánk olyan, alig ismert bortermelő országokkal van versenyben, mint Bulgária, Románia vagy Moldávia, ami már csak azért is aggályos, mert Magyarország borpromóciós költségvetése azért annyira nem csekély. A Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) tavaly biztosított öt országot célzó, három évnyi borpromócióra összesen hárommillió eurót. Értesüléseink szerint a program nem túl sikeres: a támogatásban részesült pincészetek promóciós tevékenységük felét önrészként kell biztosítaniuk, ami a legalacsonyabb, 25 ezer eurós összeg esetén is közel 8 millió forint. Nem egyértelmű tehát, hol jelennek meg a piacszerzésre szánt milliók, ráadásul a FVM csak az egyik forrás. A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA), a Külügyminisztérium, a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) valamint a tavaly megnyitott Magyar Kereskedőház Zrt. is népszerűsíti a magyar bort Kínában. A büdzsék méreteit feszegető kérdéseinkre a Külügyminisztérium nem reagált, a másik három kulcsszereplő, a HITA és az MT Zrt. valamint a Magyar Kereskedőház Zrt. pedig ugyanazt a választ adta: külön, a borpiacok megszerzésére szánt büdzsé nincs, az ugyanis más tevékenységek alá tagozódik be.

A promóciós költségek elköltése is kaotikus képet mutat. Arra vonatkozóan ugyanis nincs hivatalos adat, pontosan mely magyar és kínai szervezetek végeznek piacszerzési tevékenységet, így az sem világos, ki, mely piacokért felelős.
Pekingben a nagykövetség és a tavaly ősszel átadott Magyar Kulturális Intézet közösen végzi e tevékenységet. A fővároson kívül Sanghaj és Hong Kong is igen népszerű, itt a HITA, az MT Zrt. és a Magyar Kereskedőház Zrt. is egyaránt aktív. A lapunknak nyilatkozó több szakember ugyanakkor jelezte, hogy a telített óceánparti régió mellett szükség lenne az új termékekre nyitottabb, belső-kínai piacokra is odafigyelni.
Először az MT Zrt.-t kérdeztük arról, miért Sanghajra fordítják erőforrásaikat, amit így indokoltak: „az új trendek iránti növekvő érdeklődés miatt célszerű Kína kereskedelmi fővárosára koncentrálni”.  Példaként, májusban két sanghaji agrárexpón volt standja a szervezetnek, tavaly ősszel pedig a kifejezetten boroknak bemutatkozást biztosító rendezvényen jelentek meg. Arra vonatkozó kérdésünkre, hogy szándékoznak-e a jövőben Kína egyéb piacain is nyitni, a szervezet elmondta, jelenlegi keretükből nem tudnak további terültekkel tervezni.

A sanghaji piaccal kapcsolatban lapunk azt is megtudta: a Sanghaji Magyar Borplatform nevű társaság több otthoni pincészet összefogásával fogja népszerűsíteni a hazai termékeket.

A Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) Hongkongot célozza, ami azonban több szakember szerint Sanghajnál is szűkebb piac. Bár a szervezet segítségével egy tavalyi kiállításonmagyar bor vitte el a Legjobb Kelet-Európai Bor címet, ám ahogyan arra egy borkereskedő felhívta lapunk figyelmét, Hongkong nem Kína, fogyasztói köreik és kultúráik is eltérnek egymástól. A HITA-t is megkérdeztük, miért hanyagoljákaz egyszerűbb piacokat. Válaszlevelében a szervezet előrevetítette, tervezi Kína kisebb városainak elérését is.

Tavaly jött létre az exportot serkenteni hivatott Magyar Kereskedőház Zrt., amely szintén Sanghajban és Hongkongban aktív. Vezérigazgatója, Kerekes György telefonon elmondta: hiba volna megismételni azt, ami az európai piacon történt, nevezetesen hogy a magyar borokat az alsó- és középkategóriában jegyzik. A vezérigazgató azzal egyetért, hogy Kínában luxuscikként kell megjelenni a hazai borokkal, ezért céljuk, hogy ismert szállodák alkossák ügyfélkörüket. Hozzátette, a kellő arculat kialakításához a sanghaji és hongkongi kiállításokon, versenyeken keresztül vezet az út, ezt követően szándékoznak Kína más piacait is megszerezni.

Egység nélkül

Azt valamennyi szereplő elismerte, nagyon hiányos a kommunikáció. Ennek pedig nemcsak az a következménye, hogy a magyar promóció szinte kizárólag két-három kínai nagyvárosra irányul, de a párhuzamos szervezés miatt végül nagyobb költséggel, kevesebb helyen jelennek meg a magyar borok. Úgy tudjuk, többször előfordult, hogy több városban, egy időben voltak jelen magyar borászok, az előzetes egyeztetés hiánya miatt azonban nem tudták őket a különböző eseményeken körbeutaztatni.  

Mindebből érzékelhető, hogy Magyarországnak nincs egységes borstratégiája, annak ellenére, hogy a lapunk által megkérdezett szinte valamennyi szereplő nagy szükségét érzi. De ki vállalhatná egy egységeges koncepció kivitelezését? A Külügyminisztérium, a VM és a HITA, mint állami szervek kereskedelmi tevékenységet nem folytathatnak, maradt tehát az MT Zrt. és a Nemzeti Kereskedőház. Az MT Zrt. kérdésünkre elmondta: formális egyeztetés mindeddig nem történt, noha a Magyar Turizmus Zrt. kész kooperálni. Megjegyzik, bár részükről van törekvés, sajnos a piaci szereplők együttműködési készsége és társfinanszírozási hajlandósága igen alacsony.

Szomorú dolog, hogy így van – válaszolt Kerekes György, a Magyar Kereskedőház Zrt. vezérigazgatója, amikor az egységes borstratégia hiányáról kérdeztük. A vezérigazgató elmondta, a kereskedőház feladatai között szerepel a piaci szereplők közötti kommunikáció segítése, ezért keresik a kapcsolatot a lehetséges partnerekkel. A lapunknak nyilatkozó szakemberek ugyanakkor megjegyezték, eddig kevés aktivitást mutatott a tavaly átadott pekingi iroda, s remélik, ez csak a kezdeti nehézségek miatt alakult így. Azt ugyanis valamennyien hangsúlyozták, a kereskedőház profiljába illene leginkább bele a kívánt állami bábáskodás.

Ezzel a kereskedőház vezetője is egyetértett. Elmondta, jelenleg a szervezet a hálózatépítés fázisában van, Kerekes szerint azonban félév múlva eljutnak arra a szintre, hogy – kellő támogatottság esetén – vállalják a feladatot.

Buzna Viktor (Peking)

Megjelent: 
Magyar Nemzet - Belföld 6.o.
2014.06.20.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése